Winkelwagen
0 artikelen
Geen producten gevonden...
Verlanglijst
artikelen
U moet ingelogd zijn om deze functie te gebruiken....
Inloggen
Als u een account bij ons heeft, meld u dan aan.
Registreren
Door een account aan te maken in deze winkel kunt u het betalingsproces sneller doorlopen, meerdere adressen opslaan, bestellingen bekijken en volgen en meer.
07 Jan 2019

De weg naar Thibo Online

Stel: Je bent Algemeen Directeur van Hitmetal BV en dus producent van tijdelijke en permanente hekwerksystemen, industrieel gepuntlast gaas en nagels en je bedient de Business-to-Business markt. Je merkt dat de markt verandert, sneller wordt en de eindgebruiker steeds makkelijker zijn weg vindt in de tocht naar het materiaal dat hij zoekt. Maar in deze tocht komt hij jou als bedrijf niet tegen en ook de mooie producten die je maakt gaan de eindmarkt onopgemerkt voorbij! Wat doe je dan? Juist je begint een webshop. Maar, uhm, hoe doe je dat?

Je begint bij het begin. Je hebt een creatieve, proactieve en enthousiaste Business Unit Manager nodig die de kar trekt. Je plukt hem vervolgens van zijn huidige werkzaamheden en zet hem in een hok met een stagiaire en een ICT-er. Dat is wat Luuk Verdonk overkwam en twee maanden later ben je online. Waar, maar zo simpel is dat natuurlijk niet.

Welke richting gaan we in? Wat gaan we aanbieden? Hoe delen we de website in? Hoe gaan we klanten op onze webshop krijgen? Dit zijn allemaal vragen die eerst, tijdens vergaderingen, besproken zullen moeten worden. Hoe ga je de antwoorden krijgen op deze vragen? Dat is soms wel eens lastig. Een kort interview met Ralph Beukers (Algemeen Directeur) laat zien hoe Hitmetal dit heeft aangepakt.

Interview Ralph Beukers over Thibo Online

- Wat is de reden geweest om een webshop te beginnen?

‘De reden is dat wij denken dat over 10 jaar heel veel B2B zaken via internet geregeld gaan worden en dat wij daar ook voorbereid op moeten zijn, het is dus een soort verzekering voor het bedrijf. Dat betekent natuurlijk niet dat offline niet belangrijk is, maar dat het online gedeelde vermoedelijk belangrijker wordt. Dat is waarom wij de keuze hebben gemaakt om online aanwezig te zijn. Ondanks dat sommige relaties dit niet direct als prettig ervaren.’

 

- Hoe pak je zoiets aan?

‘We hebben in het verleden al wat geoefend met het 'internet verkopen' en de technologie erachter, dus we waren al voorbereid. Het belangrijkste was dat we de online business apart zetten van de andere business units. Dat er een eigen totale verantwoordelijkheid is en daarvoor hebben we Luuk Verdonk, die al accountmanager was, bereid gevonden om de leiding te nemen. Daarnaast is het belangrijk dat we, ondanks dat wij een offline bedrijf zijn, met de online verkopen een wat jongere generatie gaan aanspreken, dit is ook waarom wij zijn begonnen met stagiaires. Daar willen we ook graag mee doorgaan, dat we veel jeugd aan ons kunnen binden om het online gebeuren wat meer vorm te geven.’

 

- Heb je twijfels gehad bij de oprichting van de webshop?

‘Zeker, het is geen makkelijk besluit geweest. Omdat klanten van ons, die al een webshop hadden, dat als directe concurrentie kunnen zien. Hitmetal heeft in het verleden een hele heldere prijsstrategie gehad en met die prijsstrategie kunnen wij bescherming bieden voor onze bestaande klanten ten opzichte van onze webshop.’

 

- Wat zijn je verwachtingen van de webshop?

‘Geen idee. Wij hebben hoge verwachtingen in de zin dat wij denken dat over 10 jaar de meerderheid van de omzet online gaat gebeuren. Maar hoe die daar naartoe gaat is helemaal niet duidelijk. We moeten ook nog vindbaar worden, leren hoe Google werkt, hoe mensen de customer journey beleven en meer. Dus dat hele proces is nieuw. De offline wereld kennen we natuurlijk heel goed, waar de accountmanager bij de klanten op bezoek gaat, hem in zijn ogen kan aankijken en kan aanvoelen wat het beslissingsproces van de koper met betrekking tot bepaalde producten is. Maar we hebben nog geen kennis van wat het beslissingsproces is van een online koper. Dus, des te eerder we dat begrijpen, des te eerder we resultaat zullen halen.’

 

- Ben je tevreden over het huidige resultaat?

‘Ja ik ben heel erg tevreden met het huidige resultaat en ook met de snelheid waarop we het hebben kunnen inzetten. We zijn pas in september begonnen, het besluit is pas voor de zomervakantie genomen en we zijn in december met bouwhekken live gegaan. Dus ja, ik ben er tevreden mee, maar er moet nog veel gebeuren. We zijn een uniek bedrijf, we hebben heel veel producten en die moeten allemaal online komen.’

 

- Wat maakt Thibo Online uniek?

‘Wat Thibo Online uniek maakt is dat onze klanten direct kunnen kopen bij een producent die staat voor betrouwbaarheid, kwaliteit en service. Verder, dat het een Nederlands bedrijf is met een Nederlandse productie. Het feit dat het lokaal gemaakt is en dat het niet overal en nergens vandaan komt, zal Nederland in het hart kunnen sluiten. Dat is wat ons uniek maakt en daardoor kunnen we ook sneller schakelen in onze service. Als er dan iets is kunnen we het snel oplossen. Wat ons verder uniek maakt is dat we een heel breed assortiment hebben voor de hekwerk industrie en ook in het gepuntlast gaas. Dat is waar we in de offline wereld al uniek in zijn en daar zullen we dan zeker in de online wereld ook uniek zijn.’

 

Is er wel belangstelling voor Thibo Online? 

Tot slot is er in samenwerking met stagiaire Rob Verkuijlen een marktonderzoek uitgevoerd om voorafgaand aan het online gaan uit te zoeken wat de wensen en behoeften van klanten zijn ten aanzien van een webshop. Hiervoor is er gebruik gemaakt van de onderzoeksmethode: kwalitatief en kwantitatief onderzoek, verder is er gebruik gemaakt van deskresearch. Zo zijn er interviews afgenomen en is er een enquête verspreidt. Hierbij konden de deelnemers zelfs een iPad winnen! Dat is precies wat Bas Hoogenberg ook dacht. Hieronder is Bas te zien, dolgelukkig met zijn nieuwe iPad.

Plan Hitmetal

Klik hier en hier voor een spreadsheet met onderzoeksdata!

Wees de eerste om te reageren...
Laat een reactie achter
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »